.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
برنج‌هاي وارداتي؛سالم يا آلوده؟

نتيجه آزمايش برنج‌ها هنوز به مجلس ارسال نشده است برنج‌هاي وارداتي؛سالم يا آلوده؟

به  نوشته آفتاب یزد ، طي ماه‌هاي اخير اخبار متناقضي از سوي مسئولان در رابطه با آلودگي برنج‌هاي هندي به فلزات سنگين همچون سرب، آرسنيك و كادميوم مطرح شد و اداره استاندارد ‌تهران به بررسي مجدد موضوع پرداخت و در نهايت آلودگي و غيرقابل مصرف بودن 13 نوع برنج وارداتي هندي را تاييد كرد. در حالي كه مـناقشه آلودگي اين اقلام بالا گرفت، مسئولان گمرك، وزارت بازرگاني، موسسه استاندارد و ساير دستگاه‌ها تلاش كردند تا خود را از قصور ناشي از واردات برنج آلوده هندي مبرا كنند.

در اين زمان بود كه كميته‌ملي سلامت برنج، متشكل از نمايندگان وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي، بازرگاني، بهداشت و موسسه استاندارد تشكيل شد و به بررسي 25 نمونه از اين اقلام پرداخت.

رئيس موسسه استاندارد ايران اعلام كرد كه نتايج آزمايش‌هاي انجام شده بر روي اين اقلام نشان مي‌دهد كه ميزان وجود فلزات سنگين همچون آرسنيك در حد بسيار ناچيزي است. معاون غذا و داروي وزارت بهداشت نيز صحت اين محصولات را تاييد كرد.اين اظهارات در حالي از سوي مسئولان مطرح شد كه رئيس مركز تحقيقات كشاورزي پنجاب هند در واكنش به موضوع آلودگي برنج‌هاي هندي اعلام كرده بود كه »مناطق زيادي در پنجاب مركز اصلي آرسنيك و كادميوم هستند و اگر در اين مناطق كشت و زرع صورت گيرد، بدون شك محصولات توليدي نيز آلوده خواهد بود«. پس از اعلام نتايج آزمايش بر روي برنج‌هاي وارداتي، موسسه استاندارد ايران در پنج مهر ماه 88 با رد نظريه اداره استاندارد تهران ، اعلام كرد كه انواع برنج‌هاي وارداتي از لحاظ استاندارد اجباري تحت كنترل بوده و جاي نگراني براي مصرف كنندگان وجود ندارد و در قبال مواضع پيشين خود سكوت اختيار كرد. اين اظهارات در حالي مطرح شد كه همچنان ابهامات فراواني در رابطه با سلامت اين اقلام وجود و اراده‌اي مانع از اطلاع رساني دقيق در رابطه با اعلام حقايق شد.

در همين حال در21 مهر ماه 88 عباس رجايي رئيس كميسيون كشاورزي مجلس اعلام كرد كه آلوده نبودن برنج‌هاي وارداتي هنوز براي ما مسجل نشده است و كميسيون كشاورزي از نتايج اعلام شده قانع نشده است. وي گفته بود كه قرار بود 100 نمونه از برنج‌هاي وارداتي با مارك‌هاي مشخص جمع‌آوري شود و تحت آزمايش قرار گيرد و آنچه كه اعلام شده نتيجه آزمايش روي 67 نمونه بوده، بنابراين 33 نوع از برنج‌هاي وارداتي مورد آزمايش قرار نگرفتند.رجايي همچنين خاطرنشان كرده بود كه هنوز صورتجلسه و نتايج گزارش آزمايش‌ها به مجلس ارائه نشده است.

رجايي تاكيد كرده بود كه موسسه استاندارد، هم رسما و هم طي گزارشي مكتوب آلودگي برنج‌هاي وارداتي را تاييد كرده بود، حال براي ما جاي سوال وجود دارد كه حرف موسسه استاندارد چيست؟ از يك سو اعلام مي‌كند اين اقلام وارداتي آلوده هستند و از سوي ديگر سلامت آنها را تاييد مي‌كند. عضو هيئت مديره انجمن برنج نيز اعلام كرده بود كه حتي گنجشك‌ها هم برنج‌هاي خارجي را به دليل داشتن مواد شيميايي نمي‌خورند. در همين حال روز گذشته نماينده بافق و مهريز با اعلام اينكه هنوز كميته پيگيري كننده‌وضعيت آلودگي برنج‌هاي وارداتي نتيجه‌آزمايش خود را به كميسيون كشاورزي ارائه نداده است، گفت: كميسيون هنوز خواستار ارسال نتايج آزمايش اين كميته است. ‌‌

كاظم فرهمند در گفتگو با ايسنا، با بيان اين مطلب افزود: البته در روزنامه‌ها نتايج اين گزارش اعلام شده كه برنج‌ها آلوده نبوده، اما هنوز اين گزارش رسما به كميسيون ارائه نشده است. ‌‌وي با بيان اينكه اعضاي اين كميته را نمايندگاني از اداره‌استاندارد، اداره گمرك، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و سازمان جهاد كشاورزي تشكيل مي‌دهند، گفت: قرار بود اين كميته بر روي 100 نمونه برنج از مناطق مختلف كشور آزمايش انجام دهد و تصميم قطعي را به كميسيون اعلام كند كه البته هنوز اين كار انجام نگرفته است، ضمن آنكه شنيده شده كه تعداد نمونه‌ها علي‌رغم اينكه بايد بر روي 100 نمونه باشد، 100 نمونه نبوده و كمتر بوده است. ‌

نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه كميته مذكور نسبت به مصوبه‌كميسيون توجهي نكرده و اين گزارش نهايي براي ما ارسال نشده است، تصريح كرد: كميسيون كشاورزي اين مسئله را پيگيري مي‌كند كه چرا اين نتايج تاكنون ارائه نشده ؟ از آنان مي‌خواهيم تا گزارش خود را سريعا براي ما ارسال كنند. ‌‌فرهمند گفت: ما به برنج كه بعد از نان جزء غذاهاي اصلي كشورمان است توجه نمي‌كنيم و براي خريد آن كه سلامت و بهداشت جامعه درگير آن است بي‌دقتي مي‌كنيم، در حالي كه بايد دقيقا ميزان آلودگي برنج، نوع آن و حتي اين موضوع كه از كدام مزرعه و كدام كشاورز خريداري شده است مشخص شود.

‌‌نماينده‌بافق و مهريز در مجلس افزود: بايد مسئولان امر چون اداره‌گمرك، سازمان جهاد كشاورزي و ديگر دستگاه‌هاي ذيربط، خود را موظف بدانند كه مواد غذايي را از نظر بهداشتي پس از ورود مورد تاييد قرار داده و مهر تاييد روي اين اقلام خوراكي خورده باشد تا سلامت جامعه تضمين شود.

‌‌نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس با بيان اينكه ممكن است برخي از بيماري‌ها در كشور ارتباطي با ناسالم بودن برخي مواد غذايي داشته باشد، تاكيد كرد: بايد در اين زمينه دقت‌هاي لازم صورت گيرد.

فرهمند در پايان گفت: سالانه بيش از يك ميليون تن برنج وارد كشور مي‌شود و جزء اقلام خوراكي است كه مصرف بسيار بالايي در جامعه دارد و جزء دومين غذاي اصلي مردم محسوب مي‌شود. بنابراين بايد به طور كامل، وضعيت بهداشتي آن مشخص شود كه متاسفانه در حال حاضر چنين امري وجود ندارد. ‌


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.